מאמרים

הדרכים לשינוי החלטות העיריה בעניין היתר בנייה

(ועדה מקומית לתכנון ובניה/ועדת משנה/ ועדת רישוי)

תא 5298/10 וע’ ערר תל-אביב

 

פעמים רבות אנו נתקלים בסירוב או דחייה של בקשות שונות שאנו מפנים לרשויות התכנון, מוצאים עצמינו במצב של חוסר אונים ו”מרימים ידיים”. ומדוע? מכיוון שאין לנו או לסביבתנו הקרובה את היידע המתאים לצורך תקיפת החלטות אלו והפיכתן/שינויין, דבר המחייב מומחיות רבה בסעיפי משנה רבים של חוקי התכנון והבניה, וכן משום שאנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שאם הרשות סירבה לנו – אז הרשות מסתמכת על טיעונים ונימוקים רבים ומתאימים ולכן עלינו לוותר כי לא ייתכן שהיא תשנה את דעתה.

מדובר בטעות תפיסתית, ולהלן ננסה לשנותה.

דוגמאות לבקשות העלולות להיתקל בסירוב מצד הרשות הינן בקשה למתן היתר בניה להקמת פרגולה על מרפסת גג בית או בחצר בית פרטי, או בקשה להקמת חדר על גג פרטי בבית משותף, או ריצוף חצר, או תוספת בנייה בבית פרטי, וכן במקרים מורכבים יותר כגון שימוש חורג מהיתר או מתכנית, הקלות בבנייה ועוד.

להלן תובא בקצרה דוגמא תוצר משרדנו, להפיכת החלטת ועדת הרישוי בעיריית תל אביב על ידי ועדת הערר מחוז תל-אביב, בעניין “בקשה לשימוש חורג”.

המדובר בבנין ברחוב מונטיפיורי בתל-אביב, אשר הינו בנין בן שמונה קומות המשמש רובו למשרדים, של עורכי דין, סוכנויות ביטוח וכד’. בקומת הקרקע של הבנין מצוי נכס בן כ- 200 מ”ר, אשר לו שתי כניסות ויציאות, וגלריה ואשר עומד ללא שימוש  משך שנים עקב קושי במציאת שוכר מטעמים הקשורים לצורתו הפיזית של הנכס.

מבנה מיוחד זה, טבעי לו שהנכס יופעל כמסעדה או בית קפה או בר וכדומה, זאת אף לאור היותו של הנכס ממוקם ברחוב מונטיפיורי בתל-אביב, בואכה רחוב יבנה, איזור  הידוע כאזור בילויים, מסעדות, בארים וכו’ המתעורר לחיים בשעות הערב ובסופי שבוע וכן משמש אנשי עסקים לארוחות עסקיות במהלך היום.

בעלי הנכס פנו לוועדה המקומית לתכנון ובניה שבעיריית תל-אביב בבקשה מסודרת לאישור שימוש חורג ממשרדים לצורך הפעלת הנכס כבית קפה/מסעדה.

דיירי הבנין ואף דיירים מדיירי הסביבה הגישו התנגדויות רבות, כולם פה אחד והעלו טענות מטענות שונות, שעניינן טעמים סובייקטיביים לדחיית בקשת בעלי הנכס. לאור זאת בעיקר, בקשת בעלי הנכס נדחתה על ידי הועדה המקומית ולא נתקבל אישור.

ואולם – בערר שהוגש על ידי בעלי הנכס באמצעות עו”ד אייל אשכנזי הועלו על ידי העוררת טענות רבות וסדורות כנגד החלטת הועדה המקומית לתכנון ובניה תל-אביב תוך הצגת דוגמאות לא מעטות למקרים דומים בהם הוחלט אחרת. בנוסף,  ערכו נציגי ועדת הערר ביקור מקיף בנכס ובבנין, ואף דרשו לקבל מעיריית תל אביב  חוות דעת בנושא איכות הסביבה ואשפה. בסופו של ההליך החליטה הועדה בפסק דין מנומק להפוך את החלטת הועדה המקומית ולהתיר הפעלת בית קפה בנכס, למשך עשר שנים.

המסקנה העולה מפסק הדין היא כי אין לראות בהחלטת הועדה המקומית לתכנון ובניה הנסמכת על התנגדויות, רבות ככל שיהיו, כסוף פסוק, ובמקרים הרלוונטיים ראוי וכדאי לעמוד על זכויות ולהגיש ערר לועדת הערר, אשר הינה גוף מעין שיפוטי המחוייב לנמק החלטותיו, במטרה להפוך את החלטת הועדה המקומית, כפי שמאפשר החוק.

מובן שיש לגבות את ההליכים בפסיקה תואמת, בטיעונים רלוונטיים ואף בחוות דעת מומחים ככל הנדרש.

הנסיון מלמד במקרה זה כי פנייה לעו”ד המתמחה בנדל”ן, מקרקעין ותכנון ובניה, הביאה לתוצאה המקווה ואף העלתה את שוויו של הנכס כתוצאה מכך.

אייל אשכנזי, עו”ד ונוטריון

הכותב הינו עו”ד ונוטריון בעל משרד עצמאי העוסק בתחום הנדל”ן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *